Op 28 januari hebben de leden en vrijwilligers geïnformeerd over de stand van zaken rondom de renovatie. We hadden vier onderwerpen die hieronder heel kort worden beschreven:
Welke opdrachten gaan we gunnen, en hoe betalen we dat?
In onderstaande tabel zien jullie de opdrachten en kosten zoals deze ook al eerder zijn gepresenteerd. De enige nieuwe post is akoestiek. Het blijkt dat er toch meer aandacht (en geld) nodig is als de nieuwe beplating er opzit. Anders gaan we waarschijnlijk niet aan NOC/NSF-normen voldoen. Het bedrag daarvoor is nog behoorlijk onzeker. De overige bedragen zijn wel behoorlijk zeker, al zijn tegenvallers tijdens de bouw nooit uit te sluiten.
Project | Kosten |
Isolatie gevel-dak | €255.000 |
Sportvloer | €175.000 |
Ventilatie-verwarming | €315.000 |
Akoestiek | €50.000 |
Advies | €35.000 |
Vergunningen | €3.000 |
Onvoorzien | €75.000 |
Totaal | €908.000 |
De financiering van deze investering gaan we als volgt regelen:
Bijdrage | Type financiering | Toegezegd |
Gemeente Ermelo | Gift | €298.500 |
Lening Provincie | Lening | €247.500 |
BOSA subsidie | Gift | €114.000 |
Rabobank (bijdrage) | Gift | €12.500 |
Spaargeld Vereniging | Gift | €30.000 |
Spaargeld Stichting | Gift | €25.000 |
Acties Vereniging | Gift | €45.000 |
Crowdfunding | Lening | €52.000 |
Totaal | €830.500 |
Het huidige eindbedrag is nog niet helemaal voldoende, maar we verwachten dat een aantal inkomsten nog hoger zullen worden, namelijk de acties (verwachting is in elk geval 55.000), crowdfunding (we streven naar 100.000) en BOSA (het nu toegezegde bedrag is vermeld; als we alles krijgen, komt er nog eens 134.000 euro bij. Dat biedt voldoende waarborgen om de bouw te starten. Om de bouw niet te vertragen en om te voorkomen dat we een uitgebreide omgevingsvergunning nodig hebben, voeren we de bouw uit zonder extra’s. Dat zijn bijvoorbeeld de wensen voor extra opslagruimte, een serre aan de kantine, een nieuwe speeltuin, etc.. Een uitzondering wordt gemaakt voor wensen die heel veel extra geld kosten als je dat achteraf nog moet doen. Bijvoorbeeld als er speciale fundering voor nodig is of bekabeling in de muur weggewerkt kan worden. Als het resterende geld daadwerkelijk binnenkomt en de bouw in vergevorderd stadium is, zullen we de extra’s samen met de vereniging prioriteren. Ideeën voor extra wensen kunnen worden ingediend bij Anne van Marle (crowdfunding@dindoa.nl).
Planning en gebruik tijdens de renovatie
De voorlopige planning ziet er als volgt uit:
Activiteit | April | Mei | Juni | Juli | Augustus | September |
Laatste dag gebruik sporthal | 17 | |||||
Uitruimen | 22 t/m | 2 | ||||
Klusdagen | 23, 25, 30 | 2 | ||||
Schoolkorfbal | 7, 8, 9 | |||||
Werkzaamheden dak/gevel | 12 t/m | 13 | ||||
Jubileumfeest | 14 | |||||
Werkzaamheden technische installatie | 16 t/m | 18 | ||||
Werkzaamheden sportvloer | 14 t/m | 15 | ||||
Opleveren gerenoveerde sporthal | 1 |
Het schoolkorfbaltoernooi is een week naar voren geschoven en wordt op woensdag, donderdag en vrijdag gehouden. Dat is nog vlak voor de werkzaamheden starten. De week daarna wordt gestart met het vervangen van dak en gevel. Daar zullen we het meeste van merken, omdat die werkzaamheden aan de buitenkant plaatsvinden. Als de werkzaamheden volgens plan verlopen is de hal aan het begin van het nieuwe schooljaar weer te gebruiken. We hebben dan nog tijd om in te ruimen.
Uiteraard gaat de buitencompetitie gewoon door. Hoe combineren we dat met de bouw?
- Werk wordt zoveel mogelijk vanaf het oude trainingsveld uitgevoerd
- Kleedkamers, kantine en bestuursruimtes blijven in gebruik.
- Groevenbeek blijft de buitenaccommodatie gebruiken.
- Toegang en gebruik materialenhok is nog verder uit te werken
Zelfwerkzaamheid
Vooral in de voorbereidingsfase willen/moeten we dingen zelf doen. Daarom zijn vijf klusdagen gepland. Voor 22 maart kun je je aan aanmelden via dit formulier; de overige vier zijn in de meivakantie (beide woensdagen en vrijdagen). Een greep uit de werkzaamheden: de sporthal helemaal leegmaken (tribune, reclameborden, scorebord, materialen, schotklokken, etc.) en de buitenkant van de hal vrijmaken voor de bouwers (snoeien).
Crowdfunding
De crowdfunding gaan we onderbrengen bij een platform. Zij hebben dat al bij een flink aantal andere verenigingen gedaan en weten dus goed wat wel en niet kan. Zij regelen de administratie, ook bij complicaties, bijvoorbeeld als crowdfunders in financiële problemen komen of overlijden, maar zij regelen ook contracten en jaaropgaves. Mensen die zich eerder al hebben aangemeld, krijgen binnenkort de vraag of wij hun naam/e-mailadres mogen doorgeven aan dit platform. Je gaat dan zelf een account maken en op die website staat ook goed uitgelegd hoe het werkt en welke verplichtingen je aangaat. Mensen die zich eind 2023 niet hebben gemeld, kunnen dat alsnog doen via crowdfunding@dindoa.nl. Je gaat dan nog geen verplichting aan, maar je krijgt dan bericht van het platform.